سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیئت بیت العباس (ع) روستای المشیر

نگاهی به آداب و رسوم ماه محرم در روستای المشیر

آداب و رسوم ماه محرم روستای المشیر

آغاز ماه محرم جلوه های نمایان و مشخص دارد که چند روز مانده به آغاز محرم در روستای المشیر مانند روستاهای دیگر یا حتی شهرهای دیگر مرسوم است مردم محل دست به دست هم داده و شروع به تمیز نمودن تکایا و حسینیه می کنند و تکایا را با پرچم سیاه آذین می بندند و با اقدام به امور تبلیغاتی و فرهنگی در سطح روستا از قبیل نصب بنر ، پارچه و پرچم مشکی، ایام عزاداری سید الشهدا را بر پا می کنند.
یک هفته قبل از محرم هیئت امنای تکایا جلسات متعددی گذاشته و برنامه ایام را مشخص می نمایند و همین طور اعضای هیئت امنا با یاری و همکاری مردم در دهه اول محرم اقدام به پذیرای از عزاداران حسینی می نمایدند.

مراسم دهه اول محرم:

مراسم عزاداری از شب اول تا شب  ششم همراه با  زیارت عاشورا ،  سخنرانی ، روضه خوانی و سینه زنی در داخل تکایا برگزار می شود و یکی از رسومات خوب این روستا در ایام عزاداری اباعبدالله دسته روی در قالب هیئت سینه زنی در سطح تکایای محل و روستاهای همجوار می باشد که این حرکت نقش موثری در برپا داری عزاداری سرور و سالار شهیدان دارد  که این دسته جات عزاداری از شب هفتم آغاز و تا پایان عصر عاشورا ادامه دارد.

شب هفتم محرم :

درشب هفتم حسینیه پایین محله (المشیر) و حسینیه ارشاد نخکلا(المشیر) بصورت دسته روی و سینه زنی به آستانه مبارکه امام زاده قاسم (ع) (تکیه گلزارشهدا) آمده و دراین مکان مقدس اجتماع وعزاداری می نمایند .

شب هشتم محرم:

در شب هشتم محرم هیئت های عزاداری آستانه مبارکه امام زاده قاسم (ع) (تکیه گلزارشهدا) و حسینیه ارشاد نخکلا به صورت دسته روی و سینه زنی به حسینیه پایین محله المشیر رفته و به عزاداری در آن مکان می پردازند.

شب نهم محرم:

در شب تاسوعای حسینی طبق برنامه ریزی بعمل آمده با تکایای روستا بر خلاف سال های قبل که این دسته روی در روز تاسوعا انجام  می گرفته عزاداران آستان مبارکه امام زاده قاسم(ع)(تکیه گلزارشهدا) و حسینیه پایین محله المشیر در حسینیه ارشاد نخکلا اجتماع و به عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) می پردازندو در  شب های دسته روی  ایستگاه های صلواتی درسطح روستا برای پذیرایی از عزاداران حسینی در مسیر دسته جات اقدام به پذیرایی می نمایند و نذورات خود را از این طریق توزیع می کنند.


عاشورا حسینی

عاشورای روستای المشیر

صبح روز عاشورا دسته های عزاداری که شامل:سینه زنی ،تعزیه ، پرچم داران ، زنجیر زنان ،طبل زنان و سنج زنان همه با هم از ساعات اولیه صبح از حسینیه ارشاد نخکلا و آستانه مبارکه امام زاده قاسم (ع) (تکیه گلزار شهدا) به سمت تکیه پایین محله المشیر حرکت می کنند و در آنجا مراسم عزاداری برگزار می گردد و مرسوم شده که در موقع نزدیک شدن به ظهر عاشورای امام حسین (ع) به یاد نماز ظهر عاشورا ، دسته جات عزادار پس از وضو گرفتن در صف های منظم به برگزاری نماز ظهر عاشورا می پردازند و اهالی این منطقه (پایین محله المشیر) از عزاداران حسینی در منازل خود پذیرایی می نمایند.

زنجیر زنی:
زنجیر زنی در روستای المشیر بیشتر در بین نوجوان مرسوم است و از حدود بیست سال پیش معمول شده نوحه خوانان در میان دسته ها راه می روند نوحه سرایی می کنند و زنجیر زنان هماهنگ با صدای سنج و طبل عزاداری می کنند.

عاشورای روستای المشیر

 شام غریبان:
شامگاه عاشورا ، عزاداری چهره و سیمایی دیگر در سطح روستا به خود می گیرد. دسته های عزادار دیگر علم و پرچمی همراه ندارند ، با هیجان و خروش دست هاشان را بر سینه نمی کوبند و زنجیرها را بر پشت فرود نمی آورند. نوحه هاشان دیگر از مضمون رزم و شهادت خالی است. چلچراغی به همراه ندارند، راه شان را شعله های لرزان شمع ها و چراغ هایی که ازکودک ونوجوان تا بزرگسال به دست گرفته اند روشن می کند، و به دید و بازدید یکدیگر نمی روند در مسجد و تکیه و میدانگاهی توقف نمی کنند و به یاد شهدای کربلا ، در مزار شهدای المشیر حضور یافته و به عزاداری می پردازند.


تاسوعا حسینی

تاسوعا حسینی المشیر

مراسمی با شکوه در روز تاسوعا که متعلق به قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) بوده با دسته روی دسته جات مختلف از سطح روستا و روستاهای همجوار و حتی شهرستان های اطراف در تکیه گلزار شهدا (آستانه مبارکه امام زاده قاسم (ع)برگزار می گردد و در این روز مراسم تعزیه خوانی در بین دسته جات تکیه پایین محله المشیر مشاهده می شود و پایان آن در آستانه مبارکه امام زاده قاسم (ع) می باشد و پایان مراسم با پذیرایی از کلیه عزاداران توسط مردم روستا در منازل بصورت اطعام دهی به پایان می رسد. با این توضیح که در این روز بیش از 70 هزار نفر اعم از (زن ومرد) در قالب دسته جات وهیئت های مذهبی مهمان اهالی ولایت مدار و شهیدپرور روستای پهناور المشیر می باشند.

 

شب  عاشورا حسینی:

اما شب عاشورا مردم روستای المشیر به روستای پایین دستی خود گیله کلا به صورت دسته جات عزاداری می روند و بر سر مزار آیت الله سید محمد باقر هاشمی (ره) که یکی از علمای بزرگ در سالهای نه چندان  دور این منطقه بوده است  می روند و در این مکان عزاداری برای سرور سالار شهیدان صورت می گیرد و از قدیم الایام مرسوم بوده که بعد از بازگشت از مراسم دسته روی ، مردم به تکایای منطقه خود بر می گردند و تا سحر به عزادارای می پردازند که صبح روز عاشورا قبل ازاذان صبح ، مراسم صبح خوانی اجرا می گردد.



ادامه مطلب...


نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92 آبان 20 توسط هیئت بیت العباس (ع) روستای المشیر
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin

قالب وبلاگ